tiistai 12. maaliskuuta 2013

Peugeot retkipyörän konversio ja ohjainlaakerin metsästys

Tykittelin tänään ensimmäistä kertaa töihin edellisen kirjoituksen norskiraaserilla ja pyörä on hyvä ajolleen. Tykkään.

Edellisessä blogikirjoituksessa vihjasin jo seuraavasta pyöräprojektista eli Peugeotin retkipyörästä. Tässä vähän pohjustusta tarinalle.

Peugeot kulkeutui minulle Helsingistä. Pyörä oli hylätty koska siitä oli murtunut alempi runkoputki ja sulattokuormasta poimittu pyörä napattiin painonsa takia talteen.


Katsoin että runko oli korjattavissa juottamalla tai hitsaamalla. Aika näyttää pitääkö tämä paikkansa kun runko on nyt käsitelty hitsiliimalla.


Purin pyörän joku aika sitten ja arkistoin mielestäni osat huolellisesti. Toiveajattelua,  vuoden päivät arkistointia riitti kuitenkin kadottamaan yhden olennaisen osan - ylemmän ohjainlaakerin ja yläkupin. Mittailin pösön ohjainputken sisähalkaisijan ja se oli 30mm.

Osien metsästys alkaa. Sovittelin aikani vanhoista rungoista purettuja laakerikauloja tuloksetta ja totesin että kyllä se alkuperäinen osa vielä tulee vastaan. Sitten sattumalta viime viikonloppuna purin vanhaa metallinhohtovihreää Tunturin retkipyörää..



..ja yllätys - yllätys, siinä oli 1:1 sopiva ylemmän ohjainlaakerin runko.

Tästä innostuneena kyselin paikallisesta pyöräkorjaamosta tänään sattuisiko tämmöisiä saamaan jostain..pari minuuttia huollon miljoonpurkkia pengottuaan korjaamon setä löysi yläkupin, laakerin ja kierrekannen uutena. 10eur - kiitos ja hei.

Seuraavaksi tallille testaamaan sopiiko palikat paikoilleen.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti